Jak sprawdzić, czy jestem ubezpieczony?

Jak sprawdzić, czy jestem ubezpieczony?

Ubezpieczenie zdrowotne to obowiązek dla właścicieli działalności gospodarczych, emerytów, uczniów czy studentów, dlatego też warto pamiętać, żeby dopilnować tej formalności, która na dodatek ma ogromne przełożenie na ochronę naszego zdrowia. W przypadku zatrudnienia to pracodawca zobowiązany jest zgłosić nas do ZUS-u i zgodnie z prawem odprowadzać stosowne składki. Jak sprawdzić, czy firma rzeczywiście zadbała o ubezpieczenie zdrowotne pracownika?

Kto może zgłosić nas do ubezpieczenia zdrowotnego?

Poza naszym aktualnym pracodawcą płatnikiem składek zdrowotnych ZUS może być też szkoła, uczelnia wyższa czy urząd pracy. Jedynym wyjątkiem jest prowadzenie własnej działalności, ponieważ wówczas samodzielnie musimy odprowadzać wszelkie składki.

Ubezpieczenie pracownika to jeden z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy. W chwili, w której została podpisana umowa, ma on jedynie 7 dni na zgłoszenie tego faktu do ZUS-u i tym samym wypełnienie formalności związanych z polisą zdrowotną. W razie przekroczenia tego terminu może zostać wszczęte postępowanie kontrolne, które może zakończyć się nałożeniem kary pieniężnej na płatnika. Jednocześnie pracownik nie będzie wówczas chroniony przed ryzykiem związanym z jego zatrudnieniem. Jak wobec tego się upewnić, że nasza firma zgłosiła nas do ubezpieczenia?

Czy jestem ubezpieczony? 

Jeśli martwimy się o swoją przyszłość i nie dostaliśmy od pracodawcy potwierdzenia, że rzeczywiście zgłosił nasze zatrudnienie do ZUS-u i nasze ubezpieczenie zdrowotne już obowiązuje, możemy na kilka sposobów sprawdzić, czy obowiązek ten został dopełniony.

Najprostszą metodą jest wybranie się do najbliższej przychodni – po podaniu naszego numeru PESEL lekarz lub pielęgniarka są w stanie błyskawicznie sprawdzić, czy figurujemy w bazie NFZ jako osoba objęta ubezpieczeniem. Jeśli chcemy to zrobić bez wychodzenia z domu, najlepiej założyć konto na stronie internetowej ZUS-u, gdzie również znajdziemy takie informacje.

Alternatywnym rozwiązaniem jest utworzenie konta w Zintegrowanym Informatorze Klienta. Może to wymagać złożenia wniosku w wojewódzkim oddziale ZUS o wydanie danych dostępowych, jednak ich uzyskanie nie jest trudne – dzięki ZIP natomiast nie tylko dowiemy się, czy jesteśmy ubezpieczeni, ale także jak wyglądała do tej pory historia usług wykonanych w ramach NFZ.

Ubezpieczenia